جستجوی صوتی گوگل چیست؟و چه اهمیتی در آینده سئو دارد

از مجموعه مطالب آموزشی

جستجوی صوتی گوگل چیست؟و چه اهمیتی در آینده سئو دارد

هنگامی که برای اولین بار موتور های جستجوگر به وجود آمدند، هیچ کس فکر نمی‌کرد که در طی چند سال آینده موتورهای جستجو برای تولید محتوای مد نظر نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

با اینکه سی سال از تولید اولین موتور جستجو یعنی گوگل گذشته است ،اما با این وجود هنوز گوگل جزو یکی از پر بازدید ترین سایت ها و یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار دارد ،که تا به اکنون نیز مورد استقبال مردم قرار میگیرد.

 شاید زمانی که صحبت از جستجوی صوتی گوگل به میان می‌آید افرادی باشند که با این اسم آشنا نباشند و تا به حال از آن استفاده نکرده باشند، اما باید این خبر را به شما بدهم که این احتمال وجود دارد که در آینده جستجوی صوتی جایگزین جستجوی متنی شود.

 جستجوی صوتی گوگل یک ابزار نسبتاً جدید و کاربردی است ،که اگر تا به حال آن را برای سایت خود راه‌اندازی نکرده اید باید از همین حالا دست به کار شوید.

در این مقاله آموزشی کارشناسان مجرب رایانه کمک قصد دارند تا به همراه شما کاربران گرامی به بررسی کامل بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی بپردازند. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

در سال 2017 فقط  40% از کاربرانی که دستگاه های آنان قادر به جستجوی صوتی بوده است، از این نوع جست و جو استفاده می نموده اند اما در سال 2018 این تعداد با یک جهش روبرو شده و 35 برابر شد.

پس در نتیجه هر وب سایتی باید خود را با این قابلیت  وفق دهد تا درصد بالایی از جستجو ها و کاربران را به دست آورد و منجر به ارتقای رتبه وب سایت خود در نتایج گوگل بشود.

 

جستجوی صوتی گوگل و تاثیر آن بر SEO

 جستجوی صوتی گوگل چیست؟ جستجوی صوتی گوگل تکنولوژی جدیدی است که گوگل برای راحتی کاربرانش آن را در صفحه خود قرار داده است و در واقع این روش مبتنی بر قدرت تشخیص گفتار می‌باشد.

گوگل با استفاده از ابزارهایی مثل google assistant  گفتار شما را تشخیص می‌دهد و سپس در بین وب سایت ها و محتواهای مختلف مفهوم مورد نظر شما را جستجو می‌کند ،تا اینکه آن را پیدا نماید.

جستجوی صوتی به شما امکان می‌دهد که به جای  تایپ کردن سوالات مد نظر خود به صورت دستی و متنی در نوار جستجو با استفاده از صدای خود سوالتان را مطرح و جستجو کنید.

تعداد افرادی که از این قابلیت استفاده می‌کنند روز به روز در حال افزایش است و گوگل نیز در کنار آنها به سرعت در حال تطبیق دادن خود با این روش است.

بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد، که قابلیت جستجوی صوتی در سایت‌ها به یکی از معیارهای رتبه بندی سایت توسط گوگل تبدیل شده است.

این قابلیت در حال حاضر بر روی مرورگر کروم به صورت پیش فرض قابل استفاده است.

برای استفاده از جستجوی صوتی گوگل کافیست ،با یک دستگاه که میکروفون دارد ،در صفحه گوگل بر روی آیکون میکروفون کلیک کنید و بعد از آن کلمات کلیدی مورد نظر خود را به گوگل بگویید.

به همین سادگی و راحتی به جای تایپ کردن و فقط با صحبت کردن می‌توانید عبارت های مد نظر تان را جستجو نمایید همان طور که در بخش های نخست مطلب اشاره کردیم گوگل به دو دلیل جستجوی صوتی را در صفحه خود قرار داد است:

اول : آسان نمودن پیدا کردن اطلاعات توسط کاربران

دوم : محاوره ای کردن جستجو


جستجوی صوتی گوگل چه تاثیری در آینده سئو دارد؟

اگر تمایل دارید گوگل محتوای شما را به بهترین نحوه مورد توجه کاربران قرار بدهد، باید در ابتدا برای سایت خود این ویژگی را راه اندازی کنید.

با توجه به اینکه استفاده از جستجوی صوتی گوگل در میان کاربران به سرعت در حال افزایش است باید همین امروز و به این کار اقدام کنید.

آمارهای جدید نشان می‌دهد که حدود 60% درصد از کاربرانی که از تلفن های هوشمند برای جستجوی موضوعی استفاده می‌کنند، از جستجوی صوتی نیز استفاده می‌نمایند و بیشتر کاربران به هنگام احساس نیاز برای جستجو در هنگام دیدن تلویزیون ،آشپزی ،رانندگی ،راه رفتن و …. با جستجوی صوتی گوگل انجام می دهند.

بهتر است بدانید که جستجوی صوتی گوگل برای فعالان در عرصه تجارت الکترونیک و سایت های فروشگاهی بسیار حائز اهمیت است.

به دلیل اینکه  40% جستجوی هایی که به صورت صوتی انجام می شوند برای خرید آنلاین می‌باشند، اگر شما می‌خواهید که در جستجوی صوتی گوگل در اولویت قرار بگیرید، نخست باید در اولین فرصت این قابلیت را برای سایت خود ایجاد نماید.

 

هدف گوگل از جستجوی صوتی چیست ؟

هدف اصلی گوگل از ایجاد جستجوی صوتی این میباشد که خود را از حالت رباتی، که بیشتر مردم آن را فرض می‌کنند خارج نماید.

که البته جستجوی صوتی توانسته تا این شرایط را فراهم کند.

اغلب افراد هنگام تایپ عبارات مد نظر خود در گوگل با مشکلاتی مواجه می‌شدند و در اکثر مواقع به نتایجی دست می‌یافتند ،که با خواسته آنها مطابقت نداشته بود.

به همین خاطر مدیران گوگل جستجوی صوتی را به وجود آوردند.

جستجوی صوتی یک ویژگی جدید است، که کاربران را راحت‌تر به نیاز و خواسته هایشان میرساند.

همچنین قابلیت جستجوی صوتی به مدیران سایت ها کمک خواهد کرد تا نسبت به رقبا ترافیک بیشتری را برای سایت خود داشته باشند.

 

جستجوی صوتی گوگل گامی موثر به سوی سئو معنایی

جست و جوی صوتی گوگل، گامی موثر در راستای توسعه سئو معنایی است به این معنا که مفاهیم کلمات کلیدی بیشتر از تکرار بی هدف کلمات کلیدی مد نظر خواهند بود و بدون شک تولید محتوا به سمت تولید محتواهای با کیفیت تر حرکت خواهد کرد.

البته در سال ۲۰۱۳ با توجه به بررسی الگوریتم مرغ مگس خوار مشخص شد که بیشتر تمرکز موتورهای جستجو بر مفاهیم است، از این رو متخصصان بازاریابی دیجیتال و مشاوران سئو نسبت به محتوا ی مفاهیم توجه بیشتری از خود نشان دادند.

سئو معنایی یعنی اینکه جستجوی کلمات کلیدی هم معنی در اولویت بررسی قرار می‌گیرند.

این الگوریتم ها به ما نشان می‌دهند رتبه بندی سایت ها بر اساس نزدیکی نتایج جستجو اهداف کاربران انجام می‌شود.

البته جستجوی صوتی گوگل هم متکی بر همین مفاهیم است پس در نتیجه توسعه این روش به معنی قدرت گرفتن سئو معنایی است پس باید تمام تلاش خود را بکنید تا محتوایی با کیفیت بالا تولید کنید.

 

کلمات کلیدی در جستجوی صوتی گوگل

اصلی ترین محور در تولید محتواهای با کیفیت در سئو ، استفاده از کلمات کلیدی است که در جستجو های تایپی و نوشتاری وجود دارند.

 اما سوالی که در این بخش مطرح می‌شود این است که در جستجوی صوتی گوگل کلمات کلیدی چگونه خواهد بود؟ برای به دست آوردن جواب این سوال و سوال های دیگری که در این رابطه ذهن شما را به خود مشغول کرده است یا رایانه کمک همراه باشید .

اما در جواب این سوال باید گفت بررسی ها نشان داده که در جستجوهای صوتی کلمات کلیدی جای خود را به عبارات کلیدی می‌دهند.

در اصل کاربران، درهنگام  استفاده از جستجوی صوتی گوگل از عبارت های طولانی تری در مقایسه با جستجوی متنی استفاده می‌کند.

به عنوان مثال به جای شرکت مشاور سئو ممکن است شرکت ارائه دهنده خدمات مشاوره سئو را جستجو نمایند.

در این نوع جستجو کاربران مقاصد خود را از جستجوی کامل تر و بهتر بیان می کنند.

اما باید به این نکته نیز توجه کنید که این به معنای اهمیت ندادن به قدرت کلمات کلیدی نیست ،بلکه به معنای این است که اصول سئو باید برای عبارت کلیدی نیز در محتوا ها رعایت شود.

با توجه به توسعه جست و جوی صوتی گوگل، بهتر است محتوا، عناوین و هدینگ ها را برای عبارات کلیدی نیز سئو کنید.

بسیاری معتقدند طولانی تر شدن عبارات مورد جستجو، به دلیل راحت تر بودن جست و جوی صوتی در مقایسه با جستجوی نوشتاری است.


استفاده از جستجوی صوتی در موبایل

راحتی استفاده از جستجوی صوتی بیشتر با موبایل محقق می شود. با اینکه می توان در نسخه ویندوز با استفاده از Google، و در نسخه Mac با استفاده از Siri، از جستجوی صوتی بهره برد، اما جستجوی صوتی زیاد در محیط دسکتاپ کاربردی نیست.

شرکت Higher Visibility نشان داد که بیش از نیمی ،یعنی حدود 53 % از افرادی که از جستجوی صوتی استفاده کرده اند، در زمان رانندگی این کار را کرده اند، و 21% بقیه آنها زمانی که کار دیگری را انجام می دادند، از جستجوی صوتی استفاده کرده اند.

 

جست و جوی صوتی گوگل و تغییر سبک نوشتاری

گوگل یک موتور جستجوی قوی است زمانی که شما از جستجوی صوتی گوگل استفاده می‌نمایید، گوگل می‌تواند جملات نوشتاری معادل با گفتارتان را پیدا کند. اما بهتر است برای اینکه مطمئن بشوید که مطالب شما توسط موتور گوگل شناسایی می‌شود، از کلمات و سبک نوشتاری نزدیک به تلفظ محاوره ای استفاده کنید.

از این رو  اگر در تولید محتوای سایت خود از سبک رسمی استفاده میکنید، بهتر است بازبینی متون و سبک نوشتار را آغاز نمایید.

تلاش کنید ،ابتدا سبک نوشتاری و جملات رایج محاوره ای مرتبط با متون خود را شناسایی کنید و سپس در متن خود آن ها را بگنجانید.

اصول سئو برای این نوع نوشتار نیز مشابه اصول کلی سئو سایت است.

در واقع بهتر است علاوه بر رعایت اصول سئو برای محتوای نوشتاری و کلمات و عبارت کلیدی ، اصول سئو برای جستجوی صوتی گوگل را نیز رعایت کنید.

 

اهمیت سئو محلی در جستجوی صوتی گوگل

یکی از مهمترین شاخصه های سئو، سئو محلی است که جستجوی سایت های محلی را در الویت قرار می‌دهد.

یک کسب و کار برای موفقیت خود باید برنامه ریزی مناسبی را برای ارتقای سئو محلی سایت خود داشته باشد.

اهمیت یافتن سئوی محلی یکی از بزرگترین تحولاتی است که در آینده، جستجوی صوتی گوگل در دنیای سئو ایجاد خواهد نمود.

جستجوی کسب و کار های محلی و نزدیک به کاربران یکی از مهمترین محورهای جستجو در این روش به حساب می‏آید.

به عنوان مثال ممکن است کاربران نزدیکترین فروشگاه ،رستوران یا حتی سالن ورزشی را به صورت صوتی جستجو کنند.

از این رو پیش بینی می‌شود که با توسعه جستجوی صوتی گوگل سئو  محلی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

بنابر این از پشتیبان فنی سایت خود درخواست نمایید،تا با استفاده از نشانه گذاری schema ، مشخصات کسب و کار شما را به موتور جستجو معرفی کند ،با این کار آدرس ،ساعت کاری و اطلاعات مفید دیگری از کسب و کار شما هنگام جستجو برای کاربران مشخص میشود.

ممکن است با توضیحات متا آشنایی داشته باشید ،اما اگر نمی‌دانید متا چیست؟ باید گفت توضیحات متا توضیحی است که از محتوای خود به موتور جستجو ی گوگل می‌دهید تا گوگل با استفاده از این اطلاعات بتواند ، محتوای سایت شما را بهتر درک کند.

در میان متا تگ‌ها، توضیحات متا (Meta Description) از اهمیت بالایی برخوردار است. تگ توضیحات متا در واقع چکیده‌ای از محتوای سایت را ارائه میدهد که از چشم بازدیدکنندگان پنهان است و فقط برای درک بهتر موتورهای جستجو استفاده میشود.

اما توضیحات متا چقدر اهمیت دارد؟ در واقع محتویات توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابل رویت است.

زمانیکه سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشان داده میشود، تنها توضیحات متا و عنوان صفحه قابل رویت است و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک میکند.

توضیحات متا به طور غیر مستقیم بر رتبه بندی سایت شما تاثیر می گذارد و می تواند باعث افزایش بازدید از سایت شما شود.

به هنگام جست و جو، گوگل عنوان صفحه و توضیح متا را به کاربر نشان می‌دهد و کاربر بر این اساس تصمیم می‌گیرد که صفحه را باز کند یا به صفحه دیگری مراجعه کند.

 

سخن پایانی

امیدواریم از خواندن مطلب بهینه سازی سایت برای استفاده از جستجوی صوتی گوگل لذت برده باشید و این مطلب نیز همانند سایر مطالب رایانه کمک برای شما موثر و مفید واقع شود.

بهتر است بدانید که جستجوی صوتی، آینده موتوری های جستجو است ! با اینکه در حال حاضر گوگل این قابلیت را تنها بر روی گوگل کروم ایجاد نموده است ،اما در آینده نه چندان دور به احتمال زیاد جستجوی صوتی بخش بزرگی از جستجوی گوگل را در بر میگیرد.

در این مقاله کارشناسان مجرب مجموعه ما به بررسی جستجوی صوتی و اهمیت آن و تاثیرات این نوع جستجو در آینده سئو پرداختند.

اگر سوال یا تجربه ی خاصی در این زمینه دارید میتوانید از طریق بخش نظرات آن را با ما مطرح نمایید.

همچنین اگر در رابطه با هریک از مراحل شرح شده نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید با کارشناسان فنی کامپیوتر ما تماس حاصل نمایید.

همچنین شما برای حل مشکلات رایانه ای و سخت افزاری خود نیز میتوانید با کارشناسان مجرب ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد